Підготовка тренерських кадрів, підвищення кваліфікації фахівців, які працюють у баскетболі на різних рівнях – одне із принципових завдань, які тривалий час не вдавалося зрушити з місця. У більшості країн Європи процес підготовки і атестації тренерів систематизовано. В провідних баскетбольних країнах склалося чітке розуміння того, що підготовка гравця високого класу багатоетапний процес, що може тривати від десяти до п’ятнадцяти років цілеспрямованої роботи.
На кожному з етапів цієї багаторічної підготовки, починаючи від дитячих команд і закінчуючи професійними клубами та збірними командами країни, зі спортсменами мають працювати фахівці високого класу, які «озброєні» новітніми науково-теоретичними та практичними знаннями.
ФБУ наразі робить перші кроки для системної організації підготовки фахівців. Уже 23-26 січня буде організовано перший навчальний модуль для усіх тренерів, які працюють із командами як жіночої, так і чоловічої Суперліги, а також збірними командами в рамках підготовки тренерів на ліцензійному рівні Pro. Слухачами на даному етапі стануть нині діючі тренери команд Суперліги та збірних команд України різних вікових категорій (U 16-Національна збірна), тренери, які мали цей досвід у минулому. Пройти навчання на найвищому ліцензійному рівні Pro зможуть і ті, хто мають відповідний досвід тренерської діяльності у командах, що відповідають попередньому ліцензійному рівню A .
Про організацію навчального процесу і те як буде вибудовуватися система підготовки тренерів в Україні розповідає Микола Безмилов. Крім того що він є кандидатом наук і доцентом кафедри історії та теорії Олімпійського спорту НУФВСУ, Микола Безмилов сам займався баскетболом і з власного досвіду знає про необхідність постійного вдосконалення тренерів на усіх рівнях від дитячого до професійних клубів.
- Зараз ми вибудовуємо систему, яка має забезпечити підготовку тренерів усіх рівнів. Система передбачає кілька рівнів підготовки фахівців і у перспективі навіть люди, які крім елементарних базових знань про гру мають лише бажання працювати і розвиватися у баскетболі, зможуть стати повноцінними тренерами пройшовши усі рівні підготовчої піраміди. Наразі йдеться про категорію В, це тренери, які працюють у секціях з командами ВЮБЛ, командах, які беруть участь в обласних, міських та районних змаганнях; категорію А, це фахівці, які працюють із гравцями, що уже стали професійними баскетболістами або наближаються до цього, з командами Першої та Вищої ліг, тренери колективів СБЛУ; категорію Pro, це уже тренери,які працюють з командами Суперліги та зі збірними різних вікових категорій. Найбільш складна структура знань на ліцензійному рівні Pro, де заплановано проведення трьох навчальних модулів. Ліцензійні рівні А та В розраховані на два модулі. Після завершення навчального процесу слухачі будуть складати тестування за результатами якого і буде видаватися ліцензія відповідної категорії. Ліцензійні курси на категорію Pro планується проводити в Києві, курси на категорію А та В в різних регіонах країни.
- Можете розповісти про програму навчання, викладачів, як ви будете їх підбирати?
- У першу чергу зазначу, що заняття будуть не лише теоретичними, ми плануємо навчальну програму таким чином, щоб теоретична інформація і практичні заняття були поруч, у співвідношенні 50/50. Викладати будуть найрізноманітніші фахівці чия діяльність пов’язана із дослідженнями і тренерською роботою в баскетболі. Робота по пошуку лекторів – це процес постійний. В Україні чимало науковців, які займаються науковою діяльністю, досліджують вплив навантажень на організм спортсменів, фізіологію, вивчають психологічні особливості тренувальної і змагальної діяльності в баскетболі, і їхні знання використовуються лиш незначною мірою, ми шукаємо таких фахівців.
- Можете назвати деякі прізвища тих викладачів з якими уже є домовленість?
- Наприклад, на кінець січня ми плануємо перший модуль категорії Pro, викладати будуть Валерій Євгенович Виноградов, він, доктор наук з фізичного виховання та спорту, професор, один із найвідоміших фахівців з проблем використання засобів стимуляції працездатності та відновлення організму спортсменів , Олена Олександрівна Мітова, вона теж займалася баскетболом, наразі готує до захисту докторську дисертацію у Придніпровській державній академії фізичної культури і спорту. Я також маю честь бути серед лекторів. Ми домовилися про те, що заняття із тактики захисту у баскетболі в рамках першого модулю буде вести головний тренер національної збірної Євген Мурзін, також чекаємо інформації від FIBA, яка допоможе нам із ще одним тренером практиком, але поки що ім’я назвати не можемо. Цими контактами займається Дмитро Базелевський, який сам багато навчався на тренерських семінарах в тому числі і закордонних, який має хороші зв’язки із багатьма фахівцями.
- Ви згадували про фізіологію, навантаження на гравців, тобто ці заняття будуть мати різносторонній характер?
- Тренерська робота, це не лише тактика , розклад тренувань і робота із м’ячем. Діяльність тренера пов’язана із різними галузями знань (анатомія, фізіологія, педагогіка, психологія та ін.). Наприклад, необхідно приділяти увагу передсезонній підготовці, розподіляти навантаження таким чином, щоб не було різких спадів, що б спортсмен протягом усього турніру демонстрував свої найкращі кондиції, розширювати знання про позатренувальні засоби. Тим більше треба розуміти, які навантаження припустимі у кожному віці, реакцію організму на них, це особливо необхідно для дитячих тренерів.
- Ви говорили, що перші заняття для категорії Pro уже незабаром, але тренери у Суперлізі в грудні/cічні зайняті своїми клубами.
- Так, реєстрація на ліцензійні курси розпочнеться уже з 20 грудня, а самі заняття з 26 січня (тренери, які беруть участь у "Матчі Зірок Суперліги Парі-Матч", повернуться на заняття, одразу після зваершення святкових заходів у Миколаєві). Тобто був місяць, для того щоб зареєструватися на сайті ФБУ. Наразі ми створюємо електронну базу тренерів, що працюють в українському баскетболі. Під час реєстрації будемо вирішувати два завдання – зараховувати тренерів на ліцензійні курси та створювати інформаційну базу тренерів. Завдяки цій базі, ми будемо знати кількісно-якісний склад наших тренерів, їх розподіл за регіонами країни, вік, стать, досвід роботи та багато іншої корисної інформації. Під час організації першого модулю ми врахували тренерську зайнятість. По-перше цей модуль розбитий на 2 потоки, кожен з яких займе 2 повноцінних робочих дні. По-друге участь у семінарах буде корисною як для головних тренерів, так і для їхніх асистентів, тому безперервність робочого процесу можна забезпечити за рахунок того, що і тренер, і асистент візьмуть участь у різних потоках і зможуть заступати один одного на ці 2 дні у роботі із командою. У майбутньому ми плануємо, кілька центрів для проведення модулів у різних регіонах: Харків, Дніпро, Одеса, Рівне так щоб тренери витрачали менше час у на дорогу і акомодацію. Наступні модулі, будуть відбуватися уже наприкінці баскетбольного і учбового сезону.
- З усього видно що у Вас далекосяжні плани?
- Взагалі, керівництво ФБУ ставить перед нами такі цілі. Ви знаєте, що так працюють у багатьох країнах і ми вивчали цей досвід, французький, іспанський зокрема. На відміну від футболу в європейському баскетболі сьогодні не існує уніфікованої програми підготовки тренерів. Є відмінності і треба розуміти, що у інших країнах ця система працює протягом десятиліть, ми робимо лише перші кроки. Зрештою ми маємо прийти до того, що усі тренери, які працюють у баскетболі пройдуть необхідний рівень акредитації, ми маємо прийти до єдиної бази даних. Не секрет, що зараз подекуди баскетболу вчать тренери, які прийшли з інших видів. Як на мене, це свідчить про популярність цього виду спорту і поганого у цьому нічого немає, але для успішної діяльності, для того, щоб краще зацікавити дітей, які займаються, для особистого зростання, тренерам необхідно більше інформації, відповідний інструментарій, знання.
- Як, до речі, ви бачите вирішення цієї проблеми?
- Багато тренерів не мають спеціальної вищої освіти. Це проблема, яку необхідно вирішувати. Так, зараз однією із умов для отримання ліцензії рівня Pro та А, буде наявність диплому про повну вищу спеціальну освіту. Звичайно ми розуміємо, що вирішення цієї проблеми потребує часу, є тренери, що працюють сьогодні з командами цих рівнів без відповідного диплому про вищу освіту і не правильно буде їх одразу ж позбавити права здійснювати тренерську діяльність. Період, в якому ми наразі знаходимося, можна назвати перехідним. Протягом цього періоду тренери будуть проходити навчання на курсах ФБУ і паралельно отримувати спеціалізовану вищу освіту (у разі її відсутності). Будемо приводити все у відповідності до чинного законодавства. Іншого шляху просто немає. Зараз ми не висуваємо вимоги, щодо наявності диплому про вищої освіту для кандидатів, які будуть подавати заяву на отримання ліцензійного рівня B, але у майбутньому, це може стати обов’язковим.
Ми розуміємо, що в цьому році перед нами стоїть надзвичайно важке завдання – провести навчання та ліцензування тренерів на всіх ліцензійних рівнях. В рамках першого року буде дуже багато тренерів , яким необхідно буде отримати ліцензію. Фактично, це всі тренери, які тренують команди, що виступають в змаганнях під егідою ФБУ. Сподіваємося на підтримку та розуміння як з боку слухачів, що будуть навчатися та отримувати ліцензійні категорії, так і всіх зацікавлених у цьому процесі. Ми повинні, завершити процес ліцензування тренерів всіх категорій до початку сезону 2018-2019 рр. Тренери, які не пройдуть ліцензійні курси на відповідну категорію та не отримають ліцензію, згідно пункту 6.2. Положення про навчання та атестацію тренерів з баскетболу, до керівництва команд на змаганнях, що проводяться під егідою ФБУ допускатися не будуть.
- Чи буде навчання платним і наскільки викладачі будуть враховувати умови у яких працюють зараз українські тренери з баскетболу?
- Навчання буде платним, але сума буде незначною і абсолютно підйомною. Через більшу кількість програмного матеріалу та важливість запрошення іноземних фахівців, найбільша плата за навчання буде на ліцензійному рівні Pro, найменша на ліцензійному рівні B. Ці кошти переважним чином будуть витрачатися на запрошення лекторів та видавницьку діяльність (виготовлення ліцензій, навчально-методичних посібників тощо). Щодо викладачів, то вони прекрасно знайомі із реаліями українського спорту і уся інформація, яку вони надаватимуть буде абсолютно придатна для застосування в наших умовах, практичність знань дуже важлива. Тренери будуть активними учасниками процесу навчання. Вони зможуть надавати пропозиції для вибору тем на курсах, визначати якість викладання матеріалу лекторами та ін. Головна наша мета – це дати можливість тренерам розвиватися, отримати більш глибокі і системні знання, які вони будуть використовувати у своїй повсякденній роботі.